22 858-77-10
+48 694 408 470

Blog - Po godzinach

Szanowni Państwo,

Na stronach niniejszego bloga dzielimy się z Państwem wiedzą na interesujące naszych klientów tematy.

W bardzo przystępny sposób, krok po kroku przybliżamy ważną tematykę, która w mniejszym lub większym stopniu towarzyszy każdemu z nas. Potrzebna nam jest w naszym rozwoju, w rozwoju firmy, w której pracujemy, którą zarządzamy, w zarządzaniu podwładnymi. Odpowiadamy więc na szereg pytań, które codziennie zadają nam pracownicy naszych klientów. Dlaczego coś jest ważne? A jak do tego podejść, od czego zacząć, jak się tego nauczyć? Dlaczego, kiedy, po co i jak? Prosimy o cierpliwość, abyśmy mogli sukcesywnie także do Państwa dotrzeć z tymi informacjami. Jeśli Państwo macie jakiekolwiek wątki, które chcielibyście abyśmy skomentowali, przekazali swoje uwagi, informacje, prosimy o kontakt z nami na adres listy.blog@uslugidoradcze.com.pl.

Ponieważ także daje satysfakcję pracownikom. Dobrze opracowany system motywacyjny rozwija, uczy większej odpowiedzialności, decyzyjności i samodzielności. Uczy szerszego myślenia. Aby osiągnąć konkretny cel, trzeba zacząć myśleć bardziej precyzyjnie. Nie tylko żyć z dnia na dzień ale planować, chcąc go zrealizować.

Dzięki planowaniu osiągamy więcej, dużo więcej niż żyjąc z dnia na dzień, niż dając się nieść nurtowi rzeki dnia codziennego.

Zatem system motywacyjny pomaga uzyskać więcej: i pracownikom i firmie.

Dobrze opracowany system motywacyjny motywuje pracowników do osiągania lepszych wyników, do przeskakiwania wyższych poprzeczek, których, co ważne - to pracownicy sami sobie określają wysokość.

Dla każdego człowieka rozwój jest bardzo ważny. A osiąganie kolejnych szczebli w pracy to także rozwój.

I mam na myśli pozytywne, mądre, przemyślane ustawianie poprzeczki na odpowiednim poziomie.

Ważne, aby nie było stagnacji. Jeśli się Nie rozwijamy, to wcale Nie stoimy w miejscu, które wydawałoby się nam wspaniałe, które znamy, uwielbiamy, tylko – niestety - cofamy się. Dlatego nieustający rozwój, podążanie za nowymi trendami, nauka, zdobywanie wiedzy na bieżąco, stale, uczenie się - jest naszym, lub powinno być naszych chlebem powszednim.

Tak jak sportowcy. Aby osiągali coraz lepsze wyniki, ciągle pobijają swoje rekordy, ciągle dążą do zdobycia kolejnych poziomów umiejętności. Ich treningi opracowywane są tak, aby mogli być coraz lepsi. Dlaczego? Bo to, co osiągnęli dzisiaj już im nie wystarcza. Skoro to osiągnęli, to ten poziom już mają, już to osiągnęli, a chcą mieć coraz więcej, zdobyć kolejny, wyższy poziom. Chcą pobić ten rekord i kolejny i kolejne.
Podobnie przecież konstruowane są gry, osiągnąwszy jeden poziom gracz dąży do zdobycia kolejnego, wyższego.

Jak w życiu.

Dlatego jeśli umożliwiamy pracownikom zwiększanie kompetencji, dążenie do doskonałości, do szlifowania swojego warsztatu, umożliwiamy im osiąganie kolejnych stopni wtajemniczenia.

Jeśli więc pracownicy dowiadując się, że firma wprowadza system motywacyjny frustrują się, należy przekonać ich, że będzie on dobry, zarówno dla nich jak i dla firmy (– i słowa należy dotrzymać). Że wprowadza się go w tym celu, aby wszystkie strony osiągały coraz lepsze wyniki. Bo przecież lepsza kondycja firmy to lepsze warunki dla pracowników. A możliwe to jest dzięki efektywnej ich pracy. Więc warto.

Na premiach Nie można oszczędzać. Ale tylko i wyłącznie wtedy, gdy system motywacyjny jest poprawnie opracowany.

Przygotowany na skróty może mocno zaszkodzić całej organizacji.

Warto więc poświęcić czas na dobre opracowanie systemu, jak sama nazwa wskazuje – Motywującego pracowników.

Jak zatem do tego przystąpić?

Zaczynamy od celów strategicznych, które firma ma osiągnąć i w ślad za tym, dopasowujemy konkretne obszary biznesu i ich wkład w realizację zaplanowanych celów.

Każdy obszar biznesu ma inne składowe. Inne cele, inne wymogi. Od pracowników wymagane są różnorodne predyspozycje, gdyż zadania wykonywane są inaczej.

Są obszary, gdzie niezbędna jest precyzja w wykonywanych obowiązkach, drobiazgowość.

Czas nie jest tak ważny, jak detal.

Inne zaś wymagają ogromnego tempa działania. Czas, czas i jeszcze raz czas jest determinantem.

Ta różnorodność w wykonywanych działaniach powinna być uwzględniana przy rekrutowaniu pracowników. Ich doświadczeniu, jak też predyspozycjach i cechach osobowościowych. Niejednokrotnie pracownicy męczą się wykonując jakieś zadania, podczas gdy inne wykonują śpiewająco, wykonując je szybko, dobrze, mając ogromną radość z realizowania tych zadań i osiągając przy tym satysfakcję z wyników.

Często więc niepotrzebnie cierpią, wykonując zadania niezgodne ze swoich predyspozycjami. Wynika to z nieodpowiedniego dobrania zakresu obowiązków, jakie wykonują. Czemu tak się dzieje? Bywa, że ludzie nie są świadomi, w czym są dobrzy, co lubią robić, ale bywa też, że przełożeni nie poświęcają zbyt dużo uwagi aby zaobserwować, w czym ich podwładni są genialni i przemyśleć, w realizacji jaki zadań sprawdziliby się najlepiej. Czasami to zauważają, ale aby w pełni wykorzystać potencjał tkwiący w swoich podwładnych musieliby oddelegować ich do pracy w innym dziale, a będąc zadowolonych z wyników ich pracy, nie chcą pozbywać się wyedukowanego pracownika.

Aby system motywacyjny faktycznie motywował musi zawierać kilka elementów.

1.Przede wszystkim musi być odpowiednio dostosowany (czyli przemyślany i dobrze skalkulowany) do

  • danego sektora biznesu,
  • firmy,
  • działu,
  • celów,
  • i zakresu obowiązków.

2.Zmienny – związany

  • i z sezonowością firmy
  • i z wymogami dotyczącymi rozwoju
  • i w związku z realizacją celów określaniem kolejnych, nowych.

3.Przejrzysty – jasny, klarowny, zrozumiały, taki, gdzie pracownicy z łatwością będą mogli dzień po dniu obserwować, jaki mają wpływ na jego realizację, gdzie sami będą siebie dopingować, aby go osiągać w jak najwyższym stopniu
4.Stabilny – czyli częstotliwość zmian poziomu cyfr określona i znana osobom zaangażowanym.


Artykuł jest fragmentem, pochodzącym z książki autorki Marleny Skiba.

Jeśli macie Państwo jakiekolwiek pytania, uwagi, przemyślenia, prosimy o kontakt na adres e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.