Coraz częściej firmy w różnych branżach osiągają sukces, a niejednokrotnie czołową pozycję na rynku nie tylko, dzięki unikatowemu produktowi czy świetnym akcjom marketingowym, ale poprzez wysoki poziom efektywności operacyjnej, zdobyciu przewagi konkurencyjnej w oparciu o znakomicie zorganizowane kluczowe procesy.
Optymalizacja procesów wskazanych przez klienta
Dotyczy to sytuacji, kiedy proces lub procesy, które wymagają usprawnień bądź zmiany wynikającej z potrzeb wewnętrznych czy też rynkowych, są już zidentyfikowane przez klienta.
Określamy wówczas wspólnie z klientem zakres optymalizacji procesów oraz oczekiwane efekty.
Rezultatem prac tego typu projektu są szczegółowe rekomendacje usprawnień i zmian (przebiegu procesu, zmian organizacyjnych, korelacji z innymi procesami, wskaźników efektywnościowych i jakościowych, itp.).
Jednym z elementów rekomendacji są opisane w uzgodnionej formie schematy graficzne docelowych modeli procesów, a także sposób wdrożenia zmian.
W zależności od potrzeb klienta podejmujemy się również wsparcia w realizacji wdrożenia zmian.
Realizacja celów biznesowych poprzez optymalizację procesów
Niejednokrotnie punktem wyjścia do optymalizacji procesów są cele biznesowe nie związane z pojedynczym procesem, ale odnoszące się do całej firmy lub jej części – zarówno wynikające z potrzeby wyeliminowania występujących problemów, jak również związane z nowymi wyzwaniami.
Proponujemy wówczas przeprowadzenie analizy wstępnej, pozwalającej określić wspólnie z klientem obszary do usprawnień oraz ich priorytety. Odpowiadamy na pytania, które procesy optymalizować najpierw i co da największe korzyści dla realizacji aktualnych celów biznesowych.
Jedną z głównych zalet podejścia procesowego jest jego przekrojowa formuła – spojrzenie na cały cykl tworzenia wartości dodanej dla klienta, przechodzący zazwyczaj przez szereg jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa. Pozwala prześledzić interakcje i zależności pomiędzy poszczególnymi działami, zespołami, czy wręcz stanowiskami pracy weryfikując efektywność działań pod kątem osiągania celu całego procesu.
Typowe efekty optymalizacji procesów to:
Wybrane kompetencje
Zwiększenie efektywności operacyjnej, to jedno z głównych wyzwań stojących przed firmami – każdej wielkości i w każdej branży. Zarówno w sytuacji kryzysowej, kiedy efektywność jest niezadowalająca, a konkurencja depcze po piętach, jak również w sytuacji stabilnej, kiedy jednak brakuje przesłanek do dalszego rozwoju, zdobycia przewagi konkurencyjnej, ekspansji na nowe rynki.