Jak wykorzystuje się te narzędzia?
Cross-selling to oferowanie kolejnych usług lub produktów z oferowanych przez firmę do już zamówionego produktu lub usługi. Osoba, która realizuje zamówienie może dodatkowo zachęcić konsumenta do uzupełnienia go o dopełniające go elementy (np. przy zakupie laptopa zaoferować dysk zewnętrzny, torbę czy program antywirusowy). Inną formą cross-sellingu jest baza tworzona na podstawie wszystkich zamówień. Dzięki niej firma ma możliwość kontaktu ze swoimi klientami, dbania o ich potrzeby poprzez proponowanie im produktów, które odnoszą się do poprzednich zamówień (np. sklep z rowerami i akcesoriami może zaproponować konsumentowi, który zakupił bagażnik samochodowy do przewożenia rowerów, specjalną ofertę na zakup wybranych modeli).
Up-selling to narzędzie, którego wykorzystanie ma na celu sprzedaż produktu lub usługi przewyższającego swoimi cechami produkt, który konsument chciał dotychczas zakupić. Przykładem może być chociażby sprzedaż telefonu komórkowego – dealer danej marki może zaoferować modele aparatów, które posiadają, w stosunku do pierwotnego modelu, np. dodatkowe aplikacje, lepszą pamięć, bardziej nowoczesne oprogramowanie. Dodatkowe cechy wiążą się oczywiście z wyższą ceną aparatu, a mogą być nieuświadomioną potrzebą nabywcy.
Czym skutkują?
Przede wszystkim ich umiejętne wykorzystanie maksymalizuje zysk z jednej transakcji sprzedaży, co przekłada się na wzrost zysków w ujęciu całościowym. Wykorzystuje się je w stosunku do konsumenta już zainteresowanego zakupem produktu lub usługi u danego dostawcy, bądź takiego, który dokonał transakcji w przeszłości. Mają one jedno zadanie: spowodować, aby klient zakupił lepszą wersję usługi lub produktu niż planował, bądź zainteresować go kolejnym zakupem, będącym uzupełnieniem poprzedniego. Zaletą jest to, iż firma nie może przy ich wykorzystaniu nic stracić – konsument przecież jest już zdecydowany. Może natomiast sporo zyskać.
Kiedy korzystać z up-sellingu?
Niezwykle istotny jest czas, w którym się to narzędzia się wykorzystuje – w momencie zdecydowania konsumenta na zakup, kiedy powziął już decyzję o wydatku.
Wybrane kompetencje
Programy lojalnościowe i motywacyjne
Nasze wsparcie dla firm w obszarze sprzedaży to podejmowanie działań mających w rezultacie zaspokajać potrzeby Klientów w kwestii podniesienia poziomu sprzedaży produktów i usług. Dzisiejsza rzeczywistość, z powodu nasycenia rynku, wymusza aktywną sprzedaż oferowanych dóbr. Oferujemy naszym Klientom wsparcie w wyborze najefektywniejszych narzędzi sprzedaży oraz szkolenie pracowników z zakresu ich prawidłowego wykorzystania. Wśród całego wachlarza dostępnych narzędzi korzystamy w naszych projektach m.in. – cross-sellingu i up-sellingu. Proponujemy je firmom, których wachlarz produktów lub usług umożliwia ich wykorzystanie. Zdarza się, że proponujemy producentom rozszerzenie ich oferty ze względu na możliwości, jakie te narzędzia im oferują.